Hudba

Laco Decsi: ... nikto nepíše o tom piatom. Mal by to byť Dodo Puškáš, ktorý im robil asi technika (býval totiž v tom istom dome, ako Peťo Ďaďan). V strede je, pochopiteľne, Peťo Haulík. Snímka asi vznikla po rozpade skupiny NICE DREAMS, časove by som to zaradil na jeseň - zima 1970. A teraz niečo k tým ostatným odkazom. Pôvodné zloženie GATTCH začalo cvičiť „po pivniciach“ a neskôr hrali v Sokolovni, v priestoroch Osvetového strediska (budova za „starou poštou“, dnes Galéria mesta Nové Zámky) a inde. Vtedy s nimi bol ešte aj spevák Vlado Bacho .Mohlo to byť tak v rokoch 1967-1968 . Potom prešli do Domu Odborov (Dom kultúry na Hlavnom námestí), kde im riaditeľ kúpil novú koncertnú aparatúru zn. SELMER. Tu boli tak v rokoch 1968-1969. Po (alebo pred ?) 1.slovenskom beatovom festivale (Bratislava 1969) odišli do Bratislavy. Možno sa mi podarí zohnať nejaké nahrávky GATTCH ešte z pôsobenia v Nových Zámkoch. Približne v tom roku (1969) vznikajú v Nových Zámkoch 2 kapely – NICE DREAMS a LOVE BELLS, pochopiteľne popri SOLMAN, ktorí však pôsobili v Csemadoku a boli už viac-menej zabehnutí (a veľmi dobrí). NICE DREAMS Marián Motúz, Paľo Príbojský, Ari Steiner a Peťo Haulík (pamätám si ich z predprvomájového vystúpenia na Hlavnom nám. – vtedy tzv. lampiónový sprievod – rok 1970 (?) V tom roku na jeseň (?) mali aj samostatný koncert, ktorým prakticky ukončili svoju činnosť. LOVE BELLS 2 bratia Szarkovci, Dodo Lórincz, Ďuro Kiszely a Peťo Ďaďan (?), neskôr 3 bratia Szarkovci a Ďuro Šmigura už pod názvom ATLAS (pamätám si ich z tanečných zábav pre mladých na terase terajšej cukrárne Horoskop, v lete 1970 - 1971 (?), kde bolo vždy vypredané... . Raritou na tie časy bolo, že hrali aj vlastné skladby (Zradca, Snehulienka (?)...) SOLMAN 2 bratia Szolčanovci, Mandák , Feri Pásztó (Ďuro Šmigura) V roku 1971 sme vznikli my – GOOD BIRDS (v Dome pionierov a mládeže) zo skupiny V.I.P., kde som začínal a doplnili sme to Dodom Lórinczom, Šaňom Kotruszom a Pubim Kočnerom. Potom bol beatový festival v Nových Zámkoch (1972 ?) a Dudo Ptáček (výborný gitarista) nám zobral bubeníka (vytvoril jednoúčelovú kapelu špeciálne na tento festival) a Peťa Kočnera potom nahradil Peter Ďaďan. V tomto období nacvičovali v mesta ešte dve skupiny, ale neviem, či mali verejné vystúpenia. Jedna cvičila v priestoroch schodiska starého súdu (dnešný Dom Fubor II.) a druhá v budove bývalého OSP (pri LŠU). V tejto kapele hral istý Miloš Hatala (na basovej gitare), ktorý popri tom ešte robil aj kulturistiku. Traduje sa, že dôsledkom elektrického skratu na jeho gitare utrpel úraz, z ktorého sa, podľa vyjadrenia lekárov, dostal len kvôli tomu, že mal pevnú postavu (a hlavne srdce...) V roku 1974 – 1975 mohla vzniknúť skupina UPM (Universal ProgressivMusic)Jano Čičátka, Paľo Daněk, Ari Steiner, Paľo Príbojský,Miro Kršák (pamätám si ich zo živých diskoték v Malej sále Domu kultúry a urobili aj 2 (?) koncerty, na jednom z nich som bol. Hrali na tú dobu „ťažkú hudbu“ podobnú Collegium Musicum, alebo Progress Organization. Pamätám sa, že polovica koncertu bola Čičátkom aranžovaná skladba od Ferencza Liszta (?) Po rozpade skupiny (1978 ?) Paľo Daněk odišiel do Bratislavy. Z tohto obdobia sa traduje jeho spolupráca s Dežom Ursínyim a Jarom Filipom v skupine Burčiak. Paľo Daněk bol aj úspešným producentom v hudobnom vydavateľstve (OPUS ?). Za zmienku stojí hádam ešte skupina KRILL (cca. 1977-1979), kde sme hrali Tibor Rozsnyó, Feri (?), Láďo, Laco Roškó a ja. Hrávali sme v Malej sále Domu Odborov živé diskotéky a iné akcie. Toto je hrubý prierez beatovou hudbou hlavne 70-tych rokov minulého storočia v Nových Zámkoch. Ja si to takto pamätám, nevyhradzujem si právo neomylnosti a preto by som bol rád, keby ma niekto opravil, alebo údaje doplnil. Alzheimer si nevyberá... Laco Decsi: P.S. ešte si spomínam, že v kaviarni Domu Odborov (terajšia kaviareň Panoráma) hrala v rokoch 1972 – 1974 (?) živá hudba, ale si nespomeniem na názov kapely... Tvoj sused z Partizánskej ul. tam hral.(Oto Suchan?) Laco Kristek: Bolo toho viac. Pamätám si na tzv "prehrávky," kde dostávali kapely možnosť sa prezentovať pred "odbornou" komisiou a po obdržaní určitého počtu bodov mohli dostávať "honorár," resp. vôbec verejne vystupovať. Pokúšam sa toto obdobie zmapovať. Vypadli Vám bratia Čvirikovci. V skupine Gattch, po odchode Karla "Charlieho" Slaninu, ktorý "ukončil" názov skupiny: "George" Juraj Štefula,"Ali" Ľudovít Beladič, "Tony" Anton Lančarič, "Tomy" Tomáš Rédey, "Charlie" Karol Slanina, vlastne určitý čas pôsobil aj spomínaný Paľo Príbojský, ktorý je autorom aj jednej skladby, ktorá sa objavila na ich kompilačnom albume (kde však nebol ako autor uvedený ... a doteraz to robí "zlú krv.") Mňa, okrem tohto, pretože tú skladbu veľmi dobre poznám, a otextoval som ju, ešte pred tým, ako ju Paľo Príbojský (Bajci) ponúkol Gattch, naštvalo len to, že na buklete CD, ktorý písal Peter Pišťánek, Nové Zámky degradoval na bezmenné "okresné mesto." "Bajciho," ktorý drel na výsostne ťažkom "art rockovom" repertoári kapely v rozhodujúcich okamžikoch nahradil Gabriel Jonáš. Z pohľadu pokusu Gattch "udržať sa" to bolo možno logické ... ale z pohľadu Bajcihu, k čomu sa prikláňam, to bol podraz. Laco Decsi: Nesmieme zabudnúť na Laca (?) Kriváneka (výborný gitarista), ktorý asi tiež hral s UPM. Potom mal kapelu tuším s Paľom Príbojským a nevie akým Slamenkom, ktorý hral na bicie – tenký vysoký s dlhým copom vzadu (vtedy ). Čo sa týka prehrávok – sám som bol účastníkom tohto „hodnotenia úrovne interpretačného umenia“.Keď sa dobre pamätám, dostávali sme okolo 70%, čo však vôbec nebolo dôležité, lebo už vtedy bola cena za produkciu určená „dohodou“ . Išlo o to, aby sme mali povolenie. V dnešnej terminológii by som to nazval Živnostenským listom,ktorý sa, tuším, ročne (?) obnovoval. No a predkladal sa zoznam produkcie, kde percentuálne museli byť rozložené skladby (domáce, RVHP, ostatné, inštrumentál a pod.). Chodili to kontrolovať z Nitry. Ale čo si pamätám, takí Szarkovci (ATLAS) alebo SOLMAN dostávali bežne 100% + prídavky 100% za jednotlivých hudobníkov.
4330/4440